FENG SHUI & SUKSESS

 I Feng Shui snakker vi om 9 livsområder. Disse områdene kan aktiveres med de riktige fargene, bilder og objektene. I Feng Shui ser vi på dette gjennom de fem elementene; TRE, ILD, JORD, METALL og VANN. Målet er å skape positive energistrømmer som hjelper deg å manifestere dine drømmer. Det kan være å finne kjærlighet, skape gode familieforhold, forbedre din fysiske og mentale helse og tiltrekke deg økonomisk og annen suksess i jobb eller privat. 

Vi ønsker vel alle og oppnå suksess i alle områder i livet, men et av de 9 livsområdene innen Feng Shui kalles faktisk "Fame & Recognition" og forbindes med suksess og anerkjennelse i livet.

Feng Shui kartet (Bagua Map)

For å finne dette området i din bolig, kan du legge "Feng Shui kartet" eller BAGUA MAP over plantegningen på din bolig. Ta utgangspunkt i at du står ved din inngangsdør (der House of Balance logoen er) som da blir ett av det tre nederste områdene på kartet. 

Området for SUKSESS er det området som er lengst fremme i midten. Det er farget med orange og har en trekant. 

Aktivering av området for SUKSESS - FAME & RECOGNITION

Det er tre måter vi kan aktivere området på; Gjennom farger, elementer og former. 

Hovedelementet som må aktiveres i området for Suksess er ILD. Ved å benytte farger og former som assosieres med ILD kan vi oppnå dette.

FARGENE: RØDT og ORANGE er gode farger.

FORMER: Ild ser ofte ut som en TREKANT og former, mønster som minner om en trekant kan benyttes for aktivere dette området.

ELEMENT: ILD er selve hovedelementet for å aktivere dette området og kan blir  representert gjennom ild fra f eks en peis eller et stearinlys. Også lys fra lamper som er på aktiviserer området.

Har du bilder eller mønster av trekanter og fargene rødt og orange er dette også supert og bruke for å aktivere vårt Suksess område. Denne gang vil vi ta for oss fargene, hvordan de påvirker oss når vi bruker dem i våre omgivelser eller som klær.  

Farger og følelser

Farger fanger oppmerksomheten vår, vekker følelser, fremkaller minner og skaper stemninger. Farger kan være en del av komposisjonen i et bilde, men også ha en egen symbolsk betydning.

AV: LINE ØWRE

 

Fargene i venstre halvdel av fargesirkelen kaller vi gjerne kalde farger, mens fargene i høyre halvdel kalles varme farger. Kalde farger assosierer vi gjerne med kulde, klarhet og avstand. Varme farger understeker varme og nærhet.
Farger kan påvirke oppfatning av ett rom, og den gjør noe med energien.

I feng shui har farger også spesifikke betydninger. Her er noen av de vanligste tolkningene av farger ihht Feng shui.

Rødt – symboliserer lidenskap og energi, og fargen tiltrekker seg oppmerksomhet. Rødt er en kraftig farge som kan tiltrekke seg positiv energi, kalt Chi (livskraft) til et rom eller et område. I Feng Shui brukes rødt ofte for å aktivere og forsterke energien (Chi) i bestemte områder av et hjem eller en arbeidsplass. Det er en dynamisk, forførende farge som skaper liv og for mye av den kan vekke vår mest aggressive side.
Rødt har vært et tegn på makt og adel, sinne, aggresjon, kjærlighet, lidenskap og til og med, i noen østlige kulturer, lykke. Fra studier av fargenes psykologi har det vist seg at rød fanger vår oppmerksomhet på en svært bemerkelsesverdig måte og sterkt stimulerer synet. Rødt øker også folks blodtrykk og for mye rødt kan imidlertid bli til aggressive tendenser, så bruk det med tilbakeholdenhet.

Oransje – representerer entusiasme, kreativitet og sosial samspill. På samme måte som Rødt brukes den innen Feng Shui for å aktivere Chi og tiltrekke de energiene som fargen representerer. Den anses som en gledesfylt og oppløftende farge. Oransje fargeskjemaer kan brukes i hjemmet eller kontoret for å oppmuntre til kreativitet. Oransje kan også forberede appetitten og stimulere fordøyelsen. Dette er en farge som forbedrer vårt humør og reflekterer følelser og varme. Oransje er en farge som ønsker velkommen og kan med fordel brukes i butikker for å tiltrekke kunder.
Det er viktig å bruke fargen i moderasjon, da overdreven eksponering kan føre til rastløshet og uro.

HOUSE OF BALANCE LIFESTYLE - HOME

Leave a comment